Makovnjača i kolač s rogačom

Danas se vraćam u djetinjstvo i prisjećam blagdana kad nam je na stolu bila nezaobilazna bakina makovnjača, orehnjača i kolač s rogačom. Dašak tradicije na stolu je činio pravu čaroliju okusa u kojima smo svi uživali. U dobrom društvu smo fino papali i baš nam je bilo dobro. Opojni mirisi su se širili kućom i svi smo željno iščekivali kad će se već jednom ispeći kolač pa da možemo navaliti. To su bila vremena koja ćemo pamtiti.
Čini mi se da danas polako odumiru božićne tradicije i da se ljudi više ne vesele svemu tome toliko kao nekad. A ja, odnosno dijete koje i dalje živi u meni, ne želim dozvoliti da se zaborave bakini fini recepti ili da odumru neke meni drage tradicije. Kao što sjećanja na moje djetinjstvo još uvijek žive u meni tako želim i da se vi prisjetite svog djetinjstva i još važnije, na koji ste način provodili blagdane. Zar nam nije bilo lijepo? I ne vidim razloga da tako ne bude i dalje. Potrudimo se svi zajedno da nam tradicija i božićni običaji žive i dalje jer se s razlogom kaže da je ovo najljepše vrijeme u godini. Ne samo zbog hrane, lampica koje sjaje kud god se okrenemo ili nečega sličnog već zbog zajedništva, smijeha, druženja i neke posebne topline koja nam u ovo vrijeme grije srca. Možda danas nije više ista situacija kao nekad ali nam barem ovi dani mogu proći u sreći, veselju i zahvalnosti zbog svega što imamo. 


Zato sam vam danas pripremila recept za makovnjaču i kolač s rogačom, jer je to moj način da sačuvam tradiciju i da ovi recepti ostanu zauvijek očuvani. Za mene, za vas, vaše i moje najdraže a jednog dana i za našu dječicu, unuke i tko zna koga sve ne. Božić nam stiže i nekako je ovih dana baš sve moguće, zar ne?
Da ne duljim, sastojci koje navodim u nastavku biti će vam dovoljni za 4 manja kolača i ja sam ih pekla u kalupima veličine nekih 30 cm.

Tijesto:

  • 1 kg brašna
  • 40 g kvasca
  • mlijeko (po potrebi)
  • 1 vanilin šećer
  • 2 žlice kiselog vrhnja
  • 1/2 dcl ulja
  • 1 jaje
  • naribana limunova korica
  • prstohvat soli
  • 2 žlice šećera
Malo mlakog mlijeka ulijati u posudu i dodati kvasac, pomiješati i ostaviti da tako odstoji dok se kvasac ne digne.
 
Potom kvascu dodati ostale sastojke: brašno, vanilin šećer, kiselo vrhnje, ulje, jaje, malo naribane limunove korice, sol i šećer, te sve zajedno zamijesiti s mlijekom po potrebi. Dakle, bitno je da dobijete lijepo mekano tijesto pa ako bude potrebno, kad mijesite, dodajte malo mlijeka.

Ostaviti da se tijesto digne.
Dok se tijesto diže, pripremite nadjeve prema želji, od maka, oraha ili rogača. Ja sam ovaj put pripremila nadjev od maka i rogača no na isti način možete pripremiti i nadjev od oraha.


Nadjev od maka:

  • 200 dkg maka
  • 3 žlice šećera
  • 1 vanilin šećer
  • limunova korica
  • po želji: grožđice
  • malo mlijeka

U posudicu ulijati malo mlijeka pa ga staviti na vatru i zagrijati.
U vrelo mlijeko dodati mak i na sasvim kratko vratiti na vatru - tek toliko, na koju minuticu, malo promiješati i to je to.
Maknuti s vatre i ohladiti.
U ohlađeno dodati šećer, vanilin šećer i limunovu koricu.
Po želji u ovoj fazi možete dodati i grožđice. No ako ih dodajete, prethodno i njih kratko prokuhajte u malo mlijeka da omekšaju.
 
Nadjev od rogača:

  • cca 200 dkg rogača
  • 3 žlice šećera
  • 1 vanilin šećer
  • limunova korica

Nadjev pripremite na isti način kao i nadjev od maka.

Nadjevanje kolača:

  • jaje (za premazivanje kolača)

Dok se tijesto digne, podijelite ga na 4 dijela.
Svaki taj dio razvaljati na pobrašnjenoj podlozi i to u obliku pravokutnika, na debljinu jednog prsta (da ne bude ni pretanko ni predebelo).
Namastite pravokutni kalup i pećnicu zagrijte na 200°C.
 
Po cijeloj površini razvaljanog tijesta ravnomjerno rasporediti pripremljeni nadjev.
Potom pažljivo zarolajte nadjeveno tijesto i stavite u kalup.
Premažite ga sa razmućenim jajetom.

Kolač stavite u zagrijanu pećnicu i pecite ga na 200°C sve dok ne poprimi lijepu smeđe crvenkastu boju. Potom smanjite temperaturu na 180°C. Pecite oko 45 minuta ali najbolje ćete znati da je kolač gotov po boji koju poprimi pri dnu i pri vrhu.



U slast i uživajte u pripremama za blagdane! 


0 komentara :